Consument kiest producten van het jaar
In het Koetshuis van Kasteel de Haar zijn op dinsdag 15 maart de Awards ‘Gekozen Product van het Jaar’ uitgereikt. In uiteenlopende categorieën als huishoudelijke- en schoonmaakartikelen, persoonlijke verzorging en voeding kregen 10 innovatieve producten de Award uitgereikt.
Keynote: Innovatie is noodzaak
“Is er wel een toekomst voor ‘fast movers’ zonder fysieke winkels?” vroeg Professor Cor Molenaar zich af in zijn keynote. Zijn conclusie is duidelijk, de supermarkt blijft, het is een belangrijke plek voor sociale cohesie. Voor het productaanbod geldt: ‘be different’ en innoveer, dat is de weg naar succes.
Andrea Borelli, Client Service Director Nielsen, deed er nog een schepje bovenop. Op basis van de analyse van 8500 productlanceringen, identificeerde Nielsen 18 successen. Borelli daarover: “In fact 64% of consumers try a new product because the package catches their eye and 41% will continue to purchase a product because they prefer it’s packaging”. De verpakking speelt de hoofdrol in het succes omdat die goed zichtbaar is op de winkelvloer.
‘Gekozen Product van het Jaar’ is een krachtige marketingtool voor de deelnemende merken, die hun inspanningen inzake innovatie en vernieuwing graag vertaald zien in “Return on Investment”.
Consument heeft Winnaars Gekozen
Met een korte toelichting per product ontvingen de winnaars de Award ‘Gekozen Product van het Jaar’.
De winnaars voor Nederland 2016 zijn:
• Dreft Platinum Orange
• Vileda Actifibre Microvezeldoek
• Peijnenburg ZERO Ontbijtkoek
• Always Ultra Pads, range upgrade
• Colgate Max White Expert White
• Yves Rocher Gladmakende Dagcrème Anti-rimpel & Stralende Teint Sérum Végétal
• Yves Rocher Milde crèmeshampoo
• Yves Rocher Glossy Lip Pen
• Pedigree Dentaflex
• Braun Series 9
De gekozen producten kunnen het vertrouwde rode logo op hun verpakking gebruiken in al hun marketing-uitingen, een teken van vernieuwing en innovatie. De consument herkent de nieuwe producten dan snel aan het logo. Ze vertrouwen op de mening van meer dan 5.000 collega-consumenten.
Internationaal
Philippe Gelder, CEO Product of The Year Benelux zette de productverkiezing in Nederland in de context van de meer dan 30 landen waar deze plaatsvindt: “Het succes van de professionele aanpak en de impact van het felrode logo wordt door een groeiend aantal marketeers op prijs gesteld”. Katia van Eecke, General Manager Product of the Year Benelux: “Ieder land heeft nog altijd zijn eigen voorkeuren wat de meedingende producten betreft. We kunnen dat goed constateren nu Gekozen Product weer terug is in Nederland.”