Een vijfde van de online kopers shopt met smartphone
In het derde kwartaal van 2016 is het aantal online aankopen met een kwart gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal werden er in Q3 41,65 miljoen aankopen [1] gedaan via internet, dat is een bedrag van maar liefst € 4,48 miljard. De online bestedingen lagen hiermee 28% hoger dan in het derde kwartaal van 2015. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.
In het derde kwartaal van 2016 heeft 20% van de online kopende Nederlanders, oftewel 2,17 miljoen mensen, minimaal één keer een online aankoop gedaan via hun smartphone. In Q3 van 2015 lag dit percentage nog op 14%. Het gebruik van de smartphone bij het online shoppen neemt hiermee aanzienlijk toe. Met name personen in de leeftijd 15-39 jaar maken bovengemiddeld gebruik van hun telefoon. Binnen deze leeftijdscategorie heeft bijna een derde weleens gebruikgemaakt van hun smartphone om een online bestelling te plaatsen in Q3. Ook het absolute aantal online aankopen via de smartphone neemt toe. Werd in Q3 2015 7% van alle online aankopen met de smartphone gedaan, in Q3 2016 lag dit aandeel op 9%.
Gino Thuij, GfK: “De stijging van het consumentenvertrouwen in Nederland zorgt ervoor dat de online bestedingen groeien als nooit tevoren. Steeds meer mensen ontdekken de gemakken van online shoppen en vooral de jongeren doen dit steeds vaker via hun smartphone.”
De 41,65 miljoen online aankopen die in Q3 2016 zijn gedaan kunnen worden onderverdeeld in producten en diensten. Producten zoals kleding, speelgoed en elektronica, en diensten zoals pakketreizen en verzekeringen. Aankopen van producten waren goed voor meer dan drie kwart van het totaal aantal online aankopen. In totaal deed de Nederlandse consument in het derde kwartaal 32,33 miljoen online productaankopen, een groei van 23% ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar. Online dienstenaankopen lieten met 27% een nog sterkere groei zien.
Ook in online bestedingen was deze sterke groei terug te zien. In totaal besteedde de Nederlandse consument in het derde kwartaal € 4,48 miljard online, een groei van 28% ten opzichte van Q3 2015. Wanneer de bestedingen in het eerste half jaar hierbij opgeteld worden, is te zien dat de online bestedingen tot en met het derde kwartaal van 2016 de € 14 miljard zijn gepasseerd. Met de Sinterklaas- en kerstperiode in gedachte, wordt verwacht dat het vierde kwartaal goed gaat zijn voor € 5,8 miljard. Hierdoor komt de online omzet over heel 2016 naar verwachting uit op € 19,8 miljard.
Wijnand Jongen, Thuiswinkel.org: “Opvallend is dat de groei in online bestedingen zowel uit de verkoop van producten als diensten komt. De omzet van producten steeg in Q3 met 30% naar € 2,7 miljard en de omzet van diensten met 26% naar € 1,8 miljard. Steeds meer dragen ook fysieke winkels en reisbureaus door hun webwinkels en online activiteiten in de winkel bij aan de groei van online bestedingen.”
Telecom, verzekeringen en speelgoed in Q3 grote drivers achter groei online bestedingen
De online markt van telecomproducten liet in Q3 een substantiële groei zien in bestedingen (+61%). In het derde kwartaal van 2016 werd € 419 miljoen uitgegeven aan telecomproducten, terwijl dit segment in dezelfde periode vorig jaar een online omzet van € 260 miljoen vertegenwoordigde. Dit is een gevolg van nieuwe high-end smartphone introducties in de maand september. Niet alleen de online telecommarkt profiteerde hiervan, ook binnen het offline kanaal was een groei van 12% terug te zien.
Ook de online bestedingen op het gebied van nieuw afgesloten verzekeringen (+57%) en speelgoed (+51%) namen flink toe. In voorgaande kwartalen was al terug te zien dat het online speelgoedsegment sterk in de lift zit, en naar verwachting geeft de Sinterklaas- en kerstperiode hier in het vierde kwartaal nog een extra boost aan.
[1] Zoals deze zijn gedefinieerd in de Thuiswinkel Markt Monitor.