Sinterklaas geeft in 2017 € 358 miljoen online uit
Ook dit jaar heeft Sinterklaas de weg naar de Nederlandse webwinkels weer gevonden. In de vijf weken voorafgaand aan pakjesavond besteedt de goedheiligman € 358 miljoen online aan sinterklaasproducten. Hiermee zorgt hij in deze periode voor een gemiddelde weekomzet die 31% hoger ligt dan in een reguliere week in 2017, zo stellen de leden van Thuiswinkel.org. Dit blijkt uit een onderzoek van belangenvereniging, dat in samenwerking met PostNL is uitgevoerd.
Hogere weekomzet door Sinterklaas
De nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor (tot en met september) laten zien dat Nederlandse consumenten in een reguliere week in 2017 € 231,0 miljoen online uitgeven aan producten. Tussen 1 november en 5 december ligt de gemiddelde weekomzet mede dankzij Sinterklaas 31% hoger, op € 302,6 miljoen. De bestedingen van Sinterklaas bedragen daarmee € 358,1 miljoen, een stijging van 26% ten opzichte van vorig jaar.
Online bestedingen rond Sinterklaas bereiken € 1,51 miljard
Als we de reguliere omzet en de extra bestedingen aan sinterklaasproducten bij elkaar optellen, komen we in de vijf weken voorafgaand aan het sinterklaasfeest tot een totale online omzet van € 1,51 miljard. Dit vertegenwoordigt een groei van 19% ten opzichte van vorig jaar.
Nieuwe koopevents stimuleren feestdagenomzet
De trend dat Nederlandse consumenten steeds eerder hun feestdagenaankopen doen, zet zich ook dit jaar voort. Belangrijk daarin zijn de relatief nieuwe koopevents die vanaf half november de aankopen voor de feestdagen stimuleren. Steeds meer (web)winkels spelen in op Black Friday en Cyber Monday eind november. Nieuw dit jaar was het uit China overgewaaide Singles Day op 11 november. Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Voor veel consumenten heeft de publiciteit rond deze dagen hen eraan herinnerd om tijdig hun sinterklaasaankopen te doen. Gekoppeld aan leuke acties en voordelen heeft deze publiciteit gezorgd voor een betere spreiding van de feestdagendrukte. Dat is goed voor (web)winkels, maar natuurlijk ook voor Sinterklaas, die zijn pakketjes graag op tijd wil bezorgen.”
Bezorging op tijd
PostNL verwerkt deze dagen recordaantallen pakketten. De inspanningen van de e-commercesector zijn erg succesvol; de Nederlandse consument bestelt steeds meer online. Leendert-Jan Plaisier, directeur operations bij PostNL Pakketten: “Bij PostNL hebben wij ons in de afgelopen maanden goed voorbereid om alle pakketten in deze drukke dagen op tijd te bezorgen. Zo zetten wij in deze periode meer mensen en materieel in. Ook zien wij dat consumenten steeds meer zelf het bezorgmoment of -locatie kiezen met bijvoorbeeld bezorging in de avond of direct naar een PostNL-locatie. Wij vinden het mooi om te zien dat de consumenten onze bezorgers graag zien komen met alle bestellingen en cadeautjes.”
Populaire online Sinterklaascadeaus
Ook dit jaar waren er weer verschillende cadeaus die veelvuldig op de verschillende verlanglijstjes terugkwamen. Hieronder vind je een overzicht van de populairste cadeaus:
Kinderspeelgoed/games:
- Schleich-diertjes
- FIFA 18
- NERF-speelgoed
- Beanie Boo’s
Gezelschapsspellen:
- Penoza: het misdaadspel
- Ticket to Ride
- Monopoly Junior
Muziek:
- Marco Borsato – Thuis (Deluxe)
- Ed Sheeran – ÷ “Divide” (Deluxe)
- Nick & Simon – Aangenaam (Deluxe)
Boeken:
- Dan Brown – Oorsprong
- Astrid Holleeder – Dagboek van een getuige
- Jamie OIiver – 5 Ingrediënten
Films/series:
- Harry Potter – Complete 8-film Collection
- De Club van Sinterklaas – De Filmcollectie
- Buurman & Buurman – Deel 1 t/m 8
- Paw Patrol – 1 t/m 3 Box: Woeftastische Collectie
Parfum:
- Gabrielle Chanel (dames)
- Ariana Grande Moonlight (dames)
- DIOR Sauvage (heren)
- Paco Rabanne 1 Million (heren)