Cosmetica onmisbaar voor Nederland
De Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een onderzoek laten uitvoeren naar de detailhandelsomzet van cosmetica. Het rapport is vandaag, 9 augustus 2018, gepubliceerd en bevat naast economische ook zeer interessante sociale gegevens over de cosmetica-industrie.
Ronald van Welie, directeur NCV: “Dit rapport bevestigt het belang van onze sector. Cosmetica of te wel producten voor de persoonlijke verzorging zoals shampoo, anti-zonnebrandmiddelen, deodorant en tandpasta, dragen niet alleen bij aan schoonheid, hygiëne, verzorging en welzijn, maar zorgen ook voor een duidelijk aandeel in de Nederlandse economie”.
Groei (online) bestedingen
De Nederlandse omzet in cosmetica behelst ruim 3 miljard euro per jaar. Ongeveer 80% van de omzet in cosmetica wordt gerealiseerd in de drogisterijen, parfumerieën en de supermarkten. Webwinkels maken de laatste jaren een spectaculaire groei door, aldus het CBS. In haar eigen jaarverslag 2017 schreef de NCV ook al dat de zogenaamde health en beautybranche, waaronder cosmetica valt, tot de top 5 branches met de grootste online bestedingen valt en sterk groeit. “Op dit moment wordt al meer dan 10% van de geuren online gekocht, waarbij vooral de selectieve geuren uit de parfumerie hard groeien. Daarbij is het online assortiment veel groter dan in de winkel” aldus van Welie.
Werkgelegenheid
Cosmetica biedt direct en indirect werkgelegenheid aan meer dan 100.000 personen. Het grootste aandeel werknemers werkt in de drogist of als kapper. Het is een zeer inclusieve sector, zowel mannen als vrouwen en alle leeftijden zijn vertegenwoordigd. Ook biedt de sector volop werk in deeltijd.
Waarde cosmetica
De NCV verwacht dat het belang van cosmetica voor de Nederlandse economie en het plezier en de waarde die de mensen aan cosmetica toekennen voor hun welzijn en zelfvertrouwen in de toekomst alleen maar verder zal toenemen.