Inwoners Voorburg blijken grootste Grolsch-liefhebbers
Hagenaren geven voorkeur aan biologische producten en avocado’s
Bananen, melk en komkommers zijn al sinds de start van online supermarkt Picnic in 2015 de beste verkochte producten. Het bedrijf heeft inmiddels ruim 165.000 klanten in bijna 60 steden. Een analyse van de bestellingen van de afgelopen twaalf maanden maakt eindelijk duidelijk waar Nederlands grootste carnivoren wonen, welk bier het populairst is en waar de meeste koopjesjagers wonen. Wie koopt wat in welke stad?
Uit de analyse van de honderdduizenden bestellingen die in een jaar tijd bij Picnic werden gedaan blijkt dat diepvriesproducten het meest worden verkocht in Waddinxveen, gevolgd door Hoofddorp en Helmond. Vooral klanten in Hoofddorp houden kennelijk van makkelijk, want in deze stad worden ook de meeste kant-en-klare pizza’s besteld. Warmond en Diemen staan op de tweede en derde plek.
Hipstervrucht
De populariteit van de avocado is ook terug te zien in de bestellingen bij Picnic. Amsterdammers bestellen de hipstervrucht het meest, gevolgd door klanten in Utrecht en Den Haag. Brabanders gaan liever voor het bruine fruit: in Breda en Tilburg worden de meeste diepgevroren kroketten besteld. Inwoners van Veenendaal en Ede bestellen de meeste frikandellen, gevolgd door Picnic-klanten in Schiedam.
In Amsterdam worden de meeste vegetarische producten besteld, gevolgd door Utrecht en Oegstgeest. Inwoners van Almere zijn meer van het vlees, op de voet gevolgd door inwoners van Zoetermeer en Soest. In Leiden ging de meeste vis over de digitale toonbank. In de Randstad wordt 22 procent meer groente en fruit besteld dan daarbuiten. Inwoners van Amersfoort stopten het vaakst appels in hun winkelmandje. Biologische producten worden het meest besteld in achtereenvolgens Utrecht, Den Haag en Amersfoort. In Helmond ontbreekt frisdrank zelden op het boodschappenlijstje, op de voet gevolgd door Veenendaal. In De Meern en Delfgauw is melk het favoriete drankje.
Bier of wijn
Bij de borrel is de keuze simpel: bier of wijn. Uit de analyse van Picnic blijkt dat Brabanders meestal voor bier – daar ook wel pils genoemd – kiezen. Eindhoven voert de top drie aan, gevolgd door Den Bosch en Breda. De Randstad gaat liever aan de wijn: in Rotterdam wordt dit het meest besteld, gevolgd door Amsterdam en Den Haag.
De ene bierdrinker zweert bij het Amsterdamse Heineken, de ander gaat voor het Twentse Grolsch. Dit laatste merk wordt echter het meest besteld in Voorburg, gevolgd door Amersfoort en Utrecht. Opmerkelijk genoeg is Heineken niet het populairst in Amsterdam, maar in… Rotterdam. Leiden en Den Haag volgen op gepaste afstand.
Wie het alcoholvrij houdt drinkt vaak water. In Schiedam, Capelle aan den IJssel en Vlaardingen wordt de platte variant het meest besteld, Amsterdammers kiezen voor bruisend. Een frisje kan natuurlijk ook, al zorgt de keuze voor cola voor een dilemma: Coke of Pepsi? Nieuwegein, Capelle aan den IJssel en Vlaardingen kiezen voor Coca Cola, terwijl klanten in Veenendaal, Leiderdorp en Vleuten juist voor concurrent Pepsi kiezen.
Non-food
Ook uit de bestellingen in de categorie non-food zijn interessante conclusies te trekken. Schoonheidsproducten worden bijvoorbeeld het meest verkocht aan de ijdele inwoners van Maarssen, gevolgd door Nieuw-Vennep en Almere.
De grootste dierenvrienden vinden we in Schiedam. Hier werden de meeste kattenbakkorrels, hondenbrokken en andere dierenbenodigdheden besteld. Vlaardingen en Almere staan op de tweede en derde plaats. Nederlanders zijn dol op aanbiedingen, ook in de supermarkt. In Brabant zijn ze er nog net iets doller op: in Rosmalen, Den Bosch en Tilburg gaan de meeste producten met korting het winkelmandje in.
Over Picnic
Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.
Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel, en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Later is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.