Albert Heijn: ‘Beter inzicht en meer efficiëntie door datacheck gevaarlijke stoffen’
Zo’n vijftig tot honderd producenten gaan de Safety Data Sheet (SDS) checker gebruiken
GS1 lanceert de Safety Data Sheet (SDS) checker. Deze service helpt producenten van producten met gevaarlijke stoffen hun data correct aan te leveren aan bedrijven die deze verkopen. Denk aan wasbenzine, maar ook aan bepaalde cosmetica. De SDS checker controleert data over gevaarlijke stoffen in de GS1 datapool. Armand Schins van Albert Heijn, de opdrachtgever voor de ontwikkeling van de service: “Hiermee hebben wij als marktpartijen heel eenvoudig zicht op hoe gevaarlijk een product is en welke voorwaarden er aan zitten.”
“Een marktstandaard voor de controle van de Safety Data Sheet, ook wel veiligheidsinformatieblad genoemd, was zeer gewenst en die wens is nu waargemaakt”, zegt Schins. Vanuit zijn functie als verantwoordelijke voor Data Quality, Data Governance & Projects bij Albert Heijn, is hij door de stuurgroep GS1 Data Source levensmiddelen- en drogisterij gevraagd om opdrachtgever te zijn voor de service die GS1 nu in Nederland aanbiedt. Daarmee bedient hij zijn sectorgenoten.
Bedrijven uit levensmiddelen, drogisterij, doe-het-zelf, tuin en dier kunnen aan de slag
Waar het in retail meestal volstaat om alleen productinformatie te delen, voegen producenten van artikelen met gevaarlijke stoffen ook een veiligheidsinformatieblad toe aan de GS1 datapool. Met de SDS checker kunnen bedrijven de sheet van nieuwe en gewijzigde producten in GS1 Data Source laten controleren of ze aan wetgeving voldoen. De service is beschikbaar voor bedrijven in de sectoren levensmiddelen- en drogisterij, maar ook voor doe-het-zelf, tuin en dier.
Intergamma’s manager datamanagement Ingmar Hensbergen zegt hierover: “Gevaarlijke stoffen informatie is complexe materie en het aanleveren daarvan aan retail is vaak ingewikkeld. Deze extra datakwaliteitcontrole helpt bedrijven om dit makkelijker te maken en om beter aan wetgeving te voldoen.
Schins voegt nog toe: “Vanaf de lancering van de GS1 SDS checker zullen de sectoren ook strenger gaan toezien op de aanlevering van de juiste gevaarlijke stoffen data. Met behulp van de tool is dit in theorie eenvoudig voor elkaar te krijgen, mits de data in de SDS juist is”.
Een veiligere keten
“Er was dringend behoefte aan een controleservice als de SDS checker”, stelt Schins. “De kans op gevaar is groter bij producten met gevaarlijke stoffen. Dit soort artikelen zomaar transporteren en overal neerleggen mag niet. Als er iets gebeurt terwijl een product op de verkeerde plek in het magazijn of de winkel ligt, dan heb je een probleem. Wij als afnemers zijn wel eens op de vingers getikt. Als afzonderlijke partijen controlemechanismen blijven optuigen is dat weinig zinvol, dus hebben we dit binnen de stuurgroep opgepakt voor de gehele markt.”
Vanaf 1 september controleren
Binnen een half jaar werd de tool ontwikkeld. Dat gebeurde op basis van Europese wetgeving, het datamodel dat al was ontwikkeld voor de sector doe-het-zelf, tuin en dier en ook haalde het ontwikkelteam er experts bij van leveranciers zoals HG en de Nederlandse Cosmetica Vereniging. Zo’n vijftig tot honderd producenten zullen de tool gaan gebruiken.
“Sinds 1 september kunnen we controleren of leveranciers werken zoals afgesproken. Dit houdt in dat ze naast de afgesproken product-, logistieke- en etiketdata en productfoto’s, deze aanvullen met gevaarlijke stoffen data zoals gevarenklasse en een juiste SDS.”
Efficiencyslag met een kostenreductie in de keten
Schins voorziet een grote efficiencyslag door de geautomatiseerde datacheck. “Op dit moment controleert elke retailer zelf alle data en vinden er in de logistieke afdelingen én in de winkels teveel herstelwerkzaamheden plaats. Ik heb al meer dan eens mijn collega’s achter de broek aan gekregen met de opmerking ‘regel het!’”
Een ander aspect dat het tot nu toe lastig maakte om alle data te verzamelen was het grote verloop onder werknemers. “Probeer bij een verzoek om informatie maar eens de juiste medewerker te vinden die bovendien kennis heeft van de processen. Via GS1 is het nu goed geregeld, je weet waar welk product hoort te liggen.”
Durft hij de genoemde efficiencyslag in cijfers uit te drukken? “Je moet toch snel aan een tiental uren per week aan herstelwerkzaamheden denken die je nu bespaart binnen een bedrijf als AH. In de hele sector is dat een veelvoud. We maken met zijn allen teveel kosten in de keten, die we doorberekenen aan de klant. Dus ook die gaat hiervan profiteren.”