Online verkoop beauty- en gezondheidsproducten door corona hoger dan tijdens de feestdagen
Klarna ziet verkopen beautywebshops in maart en april zelfs 40% hoger uitkomen dan tijdens de Black Friday periode
Beauty is booming! In het afgelopen jaar steeg de aankoop van beautyproducten via webwinkels in Nederland met 130%. Dit blijkt uit een analyse van Klarna, marktleider op het gebied van achteraf betalen. De online groei binnen de branche is door de coronacrisis in een verdere stroomversnelling gekomen. De periode rondom Black Friday en de feestdagen is normaal gesproken het drukste qua online verkoop van beauty- en gezondheidsartikelen. De coronapiek gaat hier echter ruim overheen. In maart en april waren de verkopen maar liefst 40% hoger dan tijdens de Black Friday periode. Niet alleen bestaande, maar ook veel nieuwe klanten hebben in de afgelopen maanden de beautywebshops weten te vinden. Daarom verwacht Klarna dat de online bestedingen in beauty- en gezondheidsproducten ook na de coronacrisis op een hoger niveau blijven.
De enorme groei van de online beautysector het afgelopen jaar is vooral te verklaren door een stijgend aantal aankopen in de subsegmenten cosmetica (+428%), schoonheid- en gezondheid (+214%) en lichaams- en haarverzorging (+110%). Sinds maart zijn vooral de skincare producten, waar handcrème, handgels en handzeep onder vallen, ongekend populair. Een logisch gevolg van de RIVM richtlijnen.
Ook gemiddelde orderwaarde stijgt
Hugo de Groot, eigenaar van de succesvolle webshop parfumerie.nl, zag de verkopen bij zijn webshop ook sterk toenemen: “De online verkoop van onze beautyproducten steeg in het afgelopen jaar, voor corona, al met 70%. Door corona is sinds maart een enorme piek ontstaan. In de afgelopen twee maanden groeiden de online verkopen met 300%. Dit is vergelijkbaar met onze kerstpiek. Ook de gemiddelde orderwaarde steeg met zo’n 30% per bestelling”. Hugo de Groot voegt toe: “Beauty zit online al langer in de lift en door corona krijgt de branche een extra push. Steeds meer mensen maken de stap naar online beautyshoppen met dank aan bijvoorbeeld try & buy services voor parfum, die drempels voor consumenten wegnemen. Ook sociale media spelen een rol. Waren mensen vroeger nog huiverig om online een nieuwe lipstick te kopen, nu durven ze op basis van online tutorials en aanbevelingen de favoriete lipsticks van influencers ook voor zichzelf te bestellen.”
Toename aantal online beauty webshops
Dat beauty booming is, ziet Klarna ook in het aantal webshops dat online beauty- en gezondheidsproducten verkoopt. Het aantal Klarna beautywebshops is met een stijging van 125% meer dan verdubbeld in Nederland in het afgelopen jaar. Klarna werkt samen met gerenommeerde beautymerken, waaronder Sephora, Beauty Bay, Nars, Byredo, Revolution Beauty, Cult Beauty, Morphe, Ouai en Charlotte Tilbury.
Wilko Klaassen, General Manager van Klarna in Nederland en België: “Mensen brengen momenteel veel meer tijd thuis door en hebben behoefte aan producten die hen een goed gevoel geven. De online verkoop van beautyproducten maakt daarom een ongekende groei door. Door mensen de mogelijkheid te geven om achteraf te betalen voor producten die ze houden, zien onze Klarna webshops juist een stijging in zowel de conversie als de gemiddelde orderwaarde. Online shoppers willen graag smoooth kunnen winkelen en vinden het daarom steeds belangrijker om te kunnen kiezen uit verschillende betaalopties, zoals achteraf betalen. Dit neemt onzekerheid bij hen weg, omdat het online bestellen van beautyproducten spannend kan zijn. Is de geur wel zoals je verwacht op basis van de omschrijving of de lipstick de kleur die je in gedachte hebt? Nu door de coronacrisis veel nieuwe klanten over de (online) drempel zijn gestapt, verwachten we dat de online beautymarkt ook in het vervolg van 2020 booming blijft.”