130 jaar Kneipp!
Kneipp® is jarig. Dit jaar bestaat het natuurlijke verwen- en feelgood merk 130 jaar. In 1891 heeft de man waarbij het allemaal begon, Sebastian Kneipp, het merk zelf opgericht. Op 17 mei a.s. is het ook precies 200 jaar geleden dat deze Duitse pastoor en gezondheidspionier is geboren. Een dubbel jubileum dus!
Sebastian Kneipp
Sebastian Kneipp is in Duitsland heel bekend vanwege zijn effectieve waterkuren die nog steeds in veel spa’s worden toegepast. Hij heeft honderden mensen belangeloos geholpen met het oplossen van hun gezondheidsproblemen. Ook heeft hij diverse boeken geschreven zoals ‘Meine Wasserkur’ (Mijn waterkuur) met tips die ook in deze tijd nog steeds actueel en effectief zijn (b.v. koude douches). 2021 is een mooi jaar om zijn prestaties te vieren en het feit dat we nog steeds van zijn producten kunnen genieten.
Sebastian Kneipp richtte in 1891 het merk ‘Kneipp’ op, samen met zijn vriend de apotheker Leonhard Oberhäußer. Sebastian Kneipp wilde hiermee de continuïteit van zijn jarenlange onderzoek en kennis waarborgen en gaf Oberhäußer het recht om farmaceutische en cosmetische producten te ontwikkelen en te distribueren met de naam en afbeelding van Sebastian Kneipp, wereldwijd.
Schot in de roos
De allereerste Kneipp producten waren een schot in de roos. Dat waren o.a. dragees tegen obstipatie, kruidenthee, kruidenpoeders en diverse tincturen. Deze producten werden al snel naar klanten in heel Duitsland verzonden. Rond 1900 kwamen daar de eerste cosmetische producten bij in de vorm van haartonics en kruidenzepen. En toen ging het snel.
Tussen de jaren ‘50 en ’70 groeide het merk Kneipp nog harder en startte Kneipp ook in de Benelux met een dochteronderneming. De natuurlijke Kneipp producten kwamen in vele badkamers in Nederland, België en Luxemburg te staan. En hoewel het Kneipp assortiment in de Benelux continu is uitgebreid met nieuwe productlijnen in andere segmenten zoals face care en lipcare, zijn ook de klassiekers zoals Mint-Eucalyptus en Amandelbloesem nog steeds geliefd bij veel mensen.
Wereldwijd ontspannende verwenmomenten
Tegenwoordig worden de producten van Kneipp in 18 landen wereldwijd verkocht. Onder meer ook in Japan en Amerika. Wat 130 jaar geleden in een apotheek in Würzburg begon, is daarmee uitgegroeid tot een ‘global brand’ met zo’n 650 medewerkers. 450 hiervan werken in Duitsland waar de producten worden ontwikkeld en vervaardigd met veel zorg voor huidverdraagzaamheid, kwaliteit en duurzaamheid.
De missie van alle Kneipp medewerkers is om iedereen dagelijks ontspannende Kneipp verwenmomenten te bieden die bijdragen aan een gezond en gelukkig leven. Zij vieren dit dubbele jubileum met veel trots en zullen de komende maanden extra veel leuke weetjes delen op social media. Ook organiseert Kneipp vanaf 17 mei de campagne “Deel je Kneipp verwenmoment”. Wil je het volgen, dat kan via @KneippBenelux op Instagram en Facebook en via de Kneipp nieuwsbrief (inschrijflink: https://kneipp.world/KneippNieuwsbrief)
NB: Weet je dat er ook een zogenaamde ‘Kneippse espresso bestaat?’ en dat de filosofie van Sebastian Kneipp tot UNESCO wereld erfgoed is aangemerkt?