47 jaar barcode

Digitalisering begon met eerste barcodescan

De eerste barcodescan op 26 juni 1974 in een Amerikaanse supermarkt is een historisch hoogtepunt in de wereld van zakendoen. Een efficiencyverbetering van jewelste, want het automatiseerde de verkoopregistratie. Nog altijd spelen barcodes een sleutelrol voor bedrijven in het digitaliseren en verduurzamen van hun business. We gaan van barcodes naar 2D codes (o.a. QR) en productpaspoorten.

Het is inmiddels vijftig jaar geleden dat Captains of Industry hun handtekening zetten om de ‘universele productcode’ te gebruiken. Die memorabele bijeenkomst effende het pad voor een lange samenwerking waarin handel en industrie samen hun ketenprocessen optimaliseerden. Een Marsh supermarkt in de Amerikaanse staat Ohio werd als eerste winkel in 1974 met scanners uitgerust. Twee jaar later volgde Nederland toen meneer Albert Heijn keek naar het eerste product dat met een barcode langs de kassa ging in zijn winkel in Heemskerk.

Captains of Industry en hun uitdagingen
Vandaag de dag, nu er behoefte is aan veel meer informatie over producten, staan de bedrijven en hun Captains of Industry voor nieuwe uitdagingen. De wereldwijde transitie is dat consumenten en bedrijven elk product op zijn unieke reis willen kunnen volgen. Daarin spelen technologie, productdata en de versmelting van online en offline een hoofdrol. Dan hebben we het over veiligheid van patiënten, over betrouwbare producten voor consumenten, maar ook om recycling van producten en dus verduurzaming.

‘Digitalisering met IoT, machine learning, robotica, kunstmatige intelligentie en de eisen vanuit de Green Deal uit Europa veranderen bedrijfsprocessen in rap tempo’

Mirjam Karmiggelt, CEO GS1 Nederland: “Informatie moet altijd en overal snel beschikbaar zijn. Digitalisering met IoT, machine learning, robotica en kunstmatige intelligentie – en de eisen vanuit de Green Deal uit Europa veranderen bedrijfsprocessen in rap tempo. Dan gaat het over een compleet digitaal product dat alle data in zich heeft met betrekking tot het fysieke product. Dat moet overal in de wereld traceerbaar en transparant zijn. Daarvoor heb je simpelweg een uniek nummer nodig én een productpaspoort.”

Het nieuwe leven van de barcode is 2D
Digitalisering opent nieuwe deuren voor bedrijven, om goed inzicht te krijgen in hun ketenprocessen: van de herkomst van hun producten, het inzicht in de voorraden, het bieden van excellente productinformatie tot snelle en betrouwbare leveringen. Daarbij hoeft een technologische ontwikkeling niet altijd te bestaan uit het maken van nieuwe dingen. Ook het doorontwikkelen van bestaande technologie biedt kansen, zoals de nieuwe barcode laat zien. Het is de GS1 Digital Link, die via een 2D-code (bijvoorbeeld een QR) de toegang vergemakkelijkt tot aanvullende productgegevens zoals ingrediënten, gebruiksaanwijzingen, traceerbaarheid of verhalen die nieuwe waarde overbrengen en toevoegen.

‘Het doorontwikkelen van bestaande technologie biedt kansen, zoals de nieuwe barcode laat zien’

De barcodes gebruiken om informatie in systemen én op het internet te ontsluiten is de toekomst. Als je allemaal op dezelfde manier het nummer uit de GS1 barcode gebruikt in webadressen, spreekt iedereen in de business weer dezelfde taal. Fabrikant, retailer, appbouwer of consument gebruiken dezelfde barcode (met GTIN) om op maat informatie te tonen.

Aansluiting houden bij snel veranderende klant of wetgever
Met accurate en betrouwbare data blijven bedrijven aansluiting houden bij de snel veranderende klant en de snel veranderende wettelijke eisen. Een transparante keten krijg je als je alle stappen in de keten minutieus op een rij zet om de hele levenscyclus van een product in kaart te brengen en daarbij GS1 standaarden gebruikt. Het gaat om het juist en correct kunnen identificeren van producten en vervolgens betrouwbaar productdata te kunnen uitwisselen.

Karmiggelt: “Zo zie je in de levensmiddelensector dat retailers voedselverspilling tot een minimum kunnen beperken met slimme GS1 barcodes. Verse artikelen worden automatisch afgeprijsd bij het dichterbij komen van de houdbaarheidsdatum. Of in de modesector waar recyclen steeds belangrijker wordt. Dat je van een kledingstuk exact wilt weten welke vezels of kleurstoffen erin zitten en hoe het verfproces heeft plaatsgevonden om te weten of je het mechanisch of chemisch kunt recyclen.”

Informatie moet vooral dynamisch, beschikbaar en betrouwbaar zijn. Dit breng je samen in een productpaspoort. Dit paspoort hou je up-to-date, minstens zolang het product gebruikt wordt. Door informatie te delen met handelspartners kun je allerlei ketenprocessen efficiënter beter stroomlijnen. Kun je regelgevende instanties de informatie geven waar ze om vragen. En die consument betrouwbare productinformatie geven voordat ze een koopbeslissing nemen, vooral om de kwaliteit, de oorsprong en de authenticiteit van de producten te achterhalen.

En dat alles begint met dat unieke nummertje op dat ene specifieke product.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *