Ruim 1 op 2 Nederlandse vrouwen krijgt kritiek op haar lichaam
Nieuwe Dove campagne wil body-shaming veranderen naar meer body love
Uit onafhankelijk onderzoek(*), in opdracht van Dove, blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse vrouwen wel eens te maken heeft met body-shaming: ongevraagde kritiek op haar lichaam. Dit kan leiden tot ontevredenheid over het eigen lichaam en een lager zelfbeeld. Dove vindt dat dit moet stoppen. Daarom start Dove morgen de Dove Body Love campagne in Nederland, met als belangrijkste boodschap: elk lichaam is mooi en mag gevierd worden. Met inzet van Nederlandse influencers, die op social media kritiek krijgen op hun lichaam, roept Dove iedereen op om zich uit te spreken tegen body-shaming en voor body love.
Te dik of te dun
De meeste kritiek krijgen vrouwen op hun gewicht: ruim de helft van de Nederlandse vrouwen is wel eens te dik genoemd en bijna twee op de tien te dun. Ook krijgen vrouwen onder andere te horen dat ze te klein zouden zijn (14%), te grote borsten zouden hebben (12%) of te kleine borsten (12%) en 6% van de Nederlandse vrouwen heeft wel eens gehoord dat ze te mannelijk zou zijn.
Ruim een derde van de onderzochte Nederlandse vrouwen heeft in het echt te maken gehad met kritiek op haar lichaam van een vreemde, vriend of bekende en/of familielid. En meer dan een kwart online of op sociale media. Uit onderzoek blijkt dat de opkomst van sociale media in verband wordt gebracht met een toenemende ontevredenheid over het lichaam. Dit treedt vaak op wanneer we onszelf vergelijken met foto’s op sociale media en het lezen van commentaren op deze foto’s. Wanneer iemand het gevoel heeft niet aan dit ideaalbeeld te kunnen voldoen, leidt dit tot een verminderd zelfbeeld.
Body-shaming: wat en waarom?
Body-shaming is een brede term die gebruikt wordt voor het omschrijven van ongevraagde kritiek op uiterlijke kenmerken, zoals bijvoorbeeld het gewicht (fat-shaming, skinny-shaming), iemands lengte (height-shaming), mate van beharing (of gebrek hieraan), haarkleur, lichaamsvorm, mate van masculiniteit (of gebrek hieraan) of kritiek op bijvoorbeeld zichtbare ziekten die op het lichaam te zien zijn, zoals psoriasis. Mensen die veel blootgesteld zijn aan body-shaming kunnen hiervan ernstige negatieve gevolgen ondervinden(**). Denk aan laag zelfvertrouwen, een toename aan angst of stress, maar ook bijvoorbeeld suïcidale gedachten en psychische stoornissen zoals eetstoornissen en lichaamsdysformie, waarbij iemand een afwijkend beeld heeft van zijn/haar/hun eigen lichaam. Body-shaming kan ook leiden tot depressie, vooral als mensen het gevoel hebben dat hun lichaam niet aan de sociale criteria kan voldoen.
Dove Body Love
Al meer dan tien jaar heeft Dove als missie om van schoonheid een bron van zelfvertrouwen te maken in plaats van een reden voor onzekerheid. Schoonheid heeft niets te maken met leeftijd, kleur of postuur – schoonheid is het gevoel dat je op je best bent. Authentiek, uniek en echt. Een realistische kijk op schoonheid. Dove staat voor een inclusief beeld in de media en voor Real Beauty waarbij heersende schoonheidsidealen opnieuw gedefinieerd worden.
Daarom lanceert Dove vanaf deze week in Nederland de Dove Body Love campagne. Deze campagne stelt het onderwerp body-shaming aan de kaak. Onder andere middels een out of home abri-campagne met influencers Vivian Hoorn en Martine van Wil, die zelf op hun social mediakanalen body-shaming hebben ervaren. De campagne zet aan tot het stoppen van body-shaming en dit te veranderen naar meer body love; wees trots op het lichaam waar je in zit. Elk lichaam is mooi, en elk lichaam mag er zijn. Daarnaast introduceert Dove de Body Love lijn, een nieuwe lijn huidverzorgingsproducten met als boodschap lief te zijn voor je lichaam. Hiermee hoopt Dove lichaamsvertrouwen en eigenwaarde te vergroten bij vrouwen. Voor meer informatie kijk op: dove.com/nl/bodylove
* Onafhankelijk onderzoek uitgevoerd onder 1.510 Nederlandse vrouwen van 18 jaar en ouder door Edelman Data X Intelligence, juli 2021
** Onderzoek naar lichaamsbeeld & body-shaming in Nederland door CMJ3 People Data Centre, juli 2021
Over Dove
In 1957 is het merk Dove opgericht in de VS, met de lancering van de Beauty Bar, een gepatenteerde mix van milde reinigingsmiddelen en ¼ hydraterende crème. Het erfgoed van Dove is gebaseerd op hydratatie, wat Dove in staat heeft gesteld om van een Beauty Bar uit te groeien tot een van ‘s werelds meest geliefde schoonheidsmerken.
Vrouwen zijn altijd de inspiratie geweest voor Dove en vanaf het begin heeft Dove zich volledig toegewijd aan het bieden van superieure zorg aan alle vrouwen en het verdedigen van echte schoonheid in Dove advertenties.
Dove gelooft dat schoonheid voor iedereen is.Schoonheid zou een bron van zelfvertrouwen moeten worden en niet een reden zijn voor onzekerheid. De missie van Dove is om vrouwen en meisjes van alle leeftijden overal ter wereld te inspireren om een positieve relatie te ontwikkelen met de manier waarop ze eruitzien.
Al 60 jaar zet Dove zich in voor het verbreden van de definitie van schoonheid. Met de ‘Dove Real Beauty Pledge’ belooft Dove:
- Vrouwen in beeld te brengen op een eerlijke, diverse en respectvolle manier. Dove werkt met vrouwen van verschillende leeftijden, maten, etniciteit, haarkleur, type en stijl.
- Vrouwen in beeld te brengen zoals ze in het echt zijn, zonder digitale vervorming. Alle afbeeldingen zijn goedgekeurd door de in beeld gebrachte vrouwen.
- Jonge mensen te helpen met het verkrijgen van lichaamsvertrouwen en zelfrespect via het Dove Self-Esteem Project, de grootste aanbieder van zelfrespectonderwijs ter wereld.