Wat zou het zijn? Een cadeaukaart natuurlijk!
Landelijke campagne benadrukt diversiteit cadeaukaarten
Een cadeaukaart kan echt alles zijn! Dat is de boodschap van een landelijke campagne geïnitieerd door de Branchevereniging Cadeaukaarten Nederland (BVCNL). Op radio en online worden consumenten geïnspireerd door de veelzijdigheid van cadeaukaarten. Een cadeaukaart is voor iedereen een leuk en passend cadeau.
Cadeaukaarten en belevenisboxen zijn het hele jaar populair. In december zijn ze extra in trek. Dat komt door de populariteit van de kaarten als kerst- of eindejaarsgeschenk, zo blijkt uit de jaarlijkse GfK consumentenmonitor. Vorig jaar gaf 52% van de consumenten aan met kerst het liefst een cadeau- of belevenissenkaart als geschenk te ontvangen. 31% van de consumenten koopt zelf een cadeaukaart als eindejaarsgeschenk voor iemand anders. Samen met verjaardagen is de kerstperiode dus dé gelegenheid om een cadeaukaart te krijgen en te geven. Naar schatting wordt er jaarlijks voor zo’n € 1,5 miljard aan cadeaukaarten gekocht in Nederland.
Radio
Radiocommercials zijn een belangrijk onderdeel van de campagne. In de commercials passeren diverse cadeaukaarten van BVCNL-leden de revue. Door het benoemen van de reikwijdte van cadeaukaarten – bijvoorbeeld van ‘een boormachine tot een fiets’, of van ‘een avondje uit tot een lekker avondje thuis’ – wordt de diversiteit van cadeaukaarten bevestigd voor consumenten. Dat maakt voor veel mensen een cadeaukaart tot het ideale geschenk om te geven én om te krijgen. De radiocommercials worden van 8 tot en met 21 november uitgezonden op NPO Radio 2, Sky Radio, Qmusic en 100% NL.
Socials
De campagne is ook online zichtbaar. Op Facebook en Instagram zullen van 22 tot en met 28 november animaties getoond worden die in lijn zijn met de boodschap van de radiocommercial. Daarnaast zullen de deelnemende cadeaukaarten via hun eigen kanalen animaties delen die, in de stijl van de campagne, gericht zijn op hun eigen kaarten. Zij gebruiken hierbij de hashtags #watzouhetzijn en #cadeaukaart. Dit versterkt de zichtbaarheid en de boodschap van de campagne.
Blij
De BVCNL-campagne zal zorgen voor extra exposure van cadeaukaarten bij consumenten. Hierdoor zullen tegen het einde van dit jaar nog meer mensen blij worden gemaakt met een ‘cadeau dat écht alles kan zijn’.