Hoge kosten en lage koopkracht leiden tot krimp in retail in 2023

Druk op koopkracht zorgt in 2023 voor lichte krimp retail
In 2023 zorgt een dalende koopkracht in combinatie met de steeds hogere kosten voor huur, energie, inkoop, transport en personeel voor verdere druk op de marges in de retailsector. Door stijgende grondstoffenprijzen en transportkosten waren leveranciers al gedwongen hun inkoopprijzen te verhogen, waardoor vooral meubels duurder zijn geworden. De verwachting is dat in het komende jaar ook de kosten van andere producten verder stijgen, wat ten koste gaat van het herstel in de sector, concludeert ABN AMRO in de Sectorprognose Retail 2022-2023. In 2023 verwacht de bank voor de gehele sector dan ook een krimp van een 0,5 procent. Voor supermarkten (-3 procent) en voedingsspeciaalzaken (-5 procent) ligt dit jaar krimp in het vooruitzicht. Dit komt vooral door een verschuiving in bestedingen van foodretail naar de horeca na de coronacrisis. Ook is het koopgedrag veranderd, doordat boodschappen veel duurder zijn geworden. Zo geeft de consument de voorkeur aan minder dure supermarkten of aan discounters en zien speciaalzaken, zoals bakkers en slagers, de klandizie teruglopen. In 2023 wordt voor supermarkten (-0,5 procent) en voedingsspeciaalzaken (-2 procent) een volumedaling verwacht.

Sterke volumestijging kleding en schoenen slaat om in lichte groei
Terwijl kledingwinkels (+15 procent ten opzichte van 2021) dit jaar goede zaken deden, drukken de stijgende kosten op de marges. In 2023 wordt daarom een lichte groei (+2 procent) verwacht. Schoenenwinkels presteerden dit jaar weliswaar goed met een groei van 10 procent, maar kampen vooral met concurrentie van online aanbieders. Hierdoor wordt in 2023 slechts een lichte groei van 1 procent verwacht. Voor woonwinkels (-4 procent) en doe-het-zelf zaken (-1 procent) ligt dit jaar een volumedaling in het vooruitzicht. De bestedingen aan duurzame consumptiegoederen, zoals meubels, nemen ook volgend jaar verder af. In 2023 verwacht ABN AMRO voor woonwinkels daarom een lichte krimp van 0,5 procent. Doe-het-zelf zaken (+0,5 procent) kunnen profiteren van de afkoelende woningmarkt, waardoor mogelijk meer mensen gaan klussen in huis. Voor de consumentenelektronica ligt na een zeer mager jaar in 2021 dit jaar (+1 procent) een lichte volumegroei in het verschiet. In 2023 voorspelt ABN AMRO een bescheiden groei (+0,5 procent), omdat consumenten onder andere blijven investeren in smart home-producten en in de thuiswerkplek vanwege hybride werken.

2023 onzeker jaar door dalende koopkracht
Hoewel de retail in 2023 redelijk stand houdt, blijven de kosten hoog en ontstaat een grotere druk op de marges. “De koopkracht neemt volgend jaar weliswaar iets toe, maar herstelt niet volledig. Zo zullen de prijzen van verschillende producten waarschijnlijk nog verder stijgen. Hoewel essentiële producten, zoals boodschappen, nog steeds verkocht worden, gaat de consument op zoek naar betaalbare alternatieven, zoals huismerken, koopjes en promoties. Grotere aankopen, zoals meubels en elektronica, worden ook in de uitverkoop gekocht – zoals tijdens Black Friday – of juist uitgesteld”, vertelt Gerarda Westerhuis, Sector Econoom Retail van ABN AMRO. “Een lichtpuntje is dat grondstoffenprijzen licht zijn afgenomen, het tekort aan materialen afneemt en minder sprake is van verstoringen in de toeleveringsketen. Op termijn kan dit leiden tot een afname in de stijging van inkooprijzen en lagere internationale transportkosten. Het zal echter nog enige tijd kosten voordat retailers, die aan het eind van de keten zitten, dit merken.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *