A.Vogel doneert 7500 euro aan het Armoedefonds

Foto: Armoedefonds.nl

‘Wij vinden dat iedere vrouw en ieder meisje recht heeft op menstruatieproducten. Daarom zetten wij ons, samen met het Armoedefonds, in voor menstruatiearmoede” aldus Joan Bakker, Product manager bij A.Vogel. Zo heeft A.Vogel het afgelopen jaar 7500 euro opgehaald voor het Armoedefonds. Naast het bedrag dat A.Vogel doneert, hebben zij ook een MUP (Menstruatieproducten Uitgiftepunt) opgezet in het bezoekerscentrum van de A.Vogel tuinen.  

Armoedefonds
A.Vogel voert sinds begin 2024 actie voor het Armoedefonds. Bij elke verkochte verpakking van de Menstruatie[1,2*] tabletten doneert A.Vogel 25 cent aan het Armoedefonds. Menstruatie maakt namelijk geen onderscheid. Niet tussen groot of klein, arm of rijk, dik of dun. In alle gevallen heb je voor al die dagen menstruatieproducten nodig, zoals maandverband, tampons en menstruatiecups. Maar wat nou als je daar het geld niet voor hebt? Het Armoedefonds biedt dan hulp. Middels een Menstruatieproducten Uitgiftepunt (MUP).
 
“Met dit bedrag kunnen we niet alleen onze MUP’s bevoorraden, maar kunnen we er ook voor zorgen dat er nóg meer MUP’s bijkomen. Het is belangrijk dat zo veel mogelijk meisjes die het nodig hebben deze producten gratis kunnen krijgen. Bij hun in de buurt”, vertelt Anne van der Wal, Stichting Armoedefonds.

Menstruatieproducten uitgiftepunten  
1 op de 8 vrouwen in Nederland kon de benodigde menstruatieproducten niet betalen in 2024. Als gevolg hiervan blijven deze meisjes en vrouwen soms thuis van school of werk. Het Armoedefonds  bestrijdt menstruatiearmoede met hun MUP’s (Menstruatieproducten Uitgiftepunt). Bij een MUP kan iemand die geen geld heeft voor menstruatieproducten dit zelf, gratis pakken. In het bezoekerscentrum van A.Vogel, in ’t Harde is ook een MUP. In elke MUP liggen verschillende producten zodat meisjes en vrouwen een product kunnen kiezen wat bij ze past. Zo’n 170.000 vrouwen en meisjes worden nu bereikt via deze punten.

Samenwerking A.Vogel en Armoedefonds
A.Vogel heeft verschillende manieren gebruikt om meisjes en vrouwen op de hoogte te brengen van deze samenwerking. Zowel online als offline. Zo is er gebruik gemaakt van podcasts, waarin de presentatrices vertelden over menstruatiearmoede en de samenwerking tussen A.Vogel Menstruatie tabletten en het Armoedefonds. Via de magazines LINDA en &C kwam de samenwerking aan bod en op de winkelvloer werd dit ook gecommuniceerd.


1. Duizendblad
2. Framboosblad
*Evaluatie gezondheidsclaims is lopende. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *