‘Bijna alles op HET NET tegen of lager dan onze inkoopprijs.’
Het gebeurt met alle drogisterij producten, ook met geneesmiddelen.
Jammer dat er, door fabrikanten en leveranciers, niets tot weinig gedaan wordt om de verkoop via het internet te beperken of tegen te gaan met doeltreffende maatregelen. Ik denk dat dat komt door de aandeelhouders, want die willen (alleen) maar winst zien. Waar, voor welke prijs en hoe de producten verkocht worden, maakt niet uit, als er maar verkocht wordt.
Daarom ben ik zeer kritisch gaan kijken naar mijn assortiment en heb ik twee private labels, die het super goed doen in de verkoop. Veel bekende merken staan bij mij op een heel laag omzetniveau, simpel omdat ik gesaneerd heb. Helaas, want het zijn kwalitatief goede producten.
Veel producten verkoop ik nu standaard met 20 korting, om zo de klant te laten zien dat wij op deze manier
actie ondernemen tegen de idiote prijzen op het internet. Natuurlijk lever je marge in, maar als de klant niet meer (vaak genoeg) komt om bij ons te kopen, dan is dit wellicht de manier waarop wij als fysieke winkel moeten reageren om te overleven. Omzet houden met minder marge, is altijd nog beter dan geen of te weinig omzet.
Mensen die (alleen) om advies komen, die geef ik geen advies meer. Ik ga binnenkort over om voor mijn advies kosten in rekening te brengen. Wanneer er dan daadwerkelijk producten gekocht worden, vervallen de kosten voor de klant. Gratis advies, zonder dat er verkoop tegenover staat, is fijn voor de klant, maar levert ons geen winst op. En dat hebben we toch nodig om te overleven, al is het maar een (heel) klein beetje.
De aanpak van internetverkoop tegen idioot lage prijzen heeft geen prioriteit bij fabrikanten en leveranciers.
En het kan ook anders: kijk naar Solgar. Dit merk is ook te vinden op het internet, maar toch in veel mindere mate en met minder grote afprijzing.
Vriendelijke groeten,
John Mensink
DA – Hengelo