BIOFACH 2025: Agenda voor transformatie en innovatie

BIOFACH 2025 nodigt u uit in Neurenberg van 11 tot 14 februari 2025. Met zijn uitgebreide ondersteunende programma en het bijbehorende BIOFACH-congres biedt het een forum voor dialoog, kennisdeling en toekomstgerichte oplossingen.

Transformatie, innovatie en kennis: BIOFACH 2025, ’s werelds toonaangevende vakbeurs voor biologische voeding, verwelkomt internationale spelers uit de hele waardeketen in Neurenberg van 11 tot 14 februari 2025. Het BIOFACH-congres 2025, dat tegelijkertijd plaatsvindt, staat onder het motto “Yes, we do! – Hoe verandering teweeg te brengen in het biologische voedingssegment”. Het biedt een centraal forum voor dialoog en kennisuitwisseling over toekomstgerichte oplossingen en de transformatie naar meer biologisch.

Met in totaal zeven forums bestrijkt het BIOFACH-congres een breed scala aan onderwerpen. Het wordt aangevuld met een specialistisch ondersteunend programma. Talrijke gebieden in de hallen bestrijken alle onderwerpen, van marktcijfers, politiek en duurzaamheid tot toekomstige trends en presentaties specifiek voor de detailhandel of out-of-home catering. De congresfocus van dit jaar, “Yes, we do! – Hoe verandering teweeg te brengen in het biologische voedingssegment”, richt zich op duurzame financiering, biologische voeding in de openbare catering en overtuigende storytelling. Een hoogtepunt is het evenement “Consumenten die duurzaamheid zat zijn? Betere communicatie, groene marketing, houding – succesvoller biologisch verkopen”. De BioHandel Akademie en het Rheingold Institute laten zien hoe consumenten reageren op overweldigende duurzaamheids- en voedingseisen. Communicatiestrategieën voor duurzame voedselaanbiedingen worden ook belicht.

Het SustainableFutureLab zal zich ook richten op dit onderwerp in het interactieve evenement “VERKOCHT! ​​De financiële toekomst van agrovoedingssystemen”. Onder leiding van de gastheer, Good Food Collective, worden de deelnemers, waaronder IFOAM, uitgenodigd om nieuwe en toekomstige modellen voor de financiering van landbouw- en voedselsystemen te verkennen.

Biologisch in out-of-home catering (OOH)
Een andere focus ligt op biologisch voedsel in openbare catering. De speciale ruimte in hal 6 en het STADTLANDBIO-forum in NCC Ost bieden workshops, discussierondes en presentaties, bijvoorbeeld over regionale waardecreatie of marktcijfers. Verschillende evenementen die het EU-project “SchoolFood4Change” presenteren, verdienen een speciale vermelding. Hun doel is om schoolmaaltijden smakelijk te maken voor kinderen en tegelijkertijd gezond voor het lichaam en onze planeet.
De OOH-focus op “Gemeentelijk cateringmanagement in Duitsland en Europa” opent een ander internationaal perspectief, met voorbeelden van succes en politieke eisen. In de presentatie “Organic Cities Network – Biologische voeding en de beslissende rol van overheidsaanbestedingen, succesverhalen uit Duitsland, Frankrijk en Zweden” presenteert het netwerk van biologische steden de nieuwe gids voor cateringmanagement. De metropoolregio Neurenberg betrekt beursbezoekers actief bij de oprichting van het ontwikkelingsagentschap voor biologische regionale inkoop. Hun bijdrage is getiteld “Van inkoop tot uitgebreid cateringmanagement. De nieuwe richtlijnen van het netwerk van biologische steden, gemeenten en districten”.
Deelnemers kunnen biologische out-of-home catering live en in volle beweging ervaren op het speciale gebied in talrijke exposantenpresentaties en live kooksessies. Zo presenteert Bioland “Farm to table in the Michelin-starred kitchen” met Sebastian Junge, lid van de Slow Food Chef Alliance.

Biologisch in de levensmiddelendetailhandel
Het Fachhandel Forum, rondleidingen van BIOFACH en MeetingPoints behandelen actuele uitdagingen in de biologische levensmiddelenhandel. AI-gebaseerde oplossingen staan ​​centraal in de presentaties “AI” als succesfactor? Hoe biologische winkels nieuwe technologie kunnen gebruiken voor hun eigen doeleinden…” en ”Smart & Green: Hoe AI de biologische shoppers* van de toekomst onthult”. Deze sessies belichten hoe kunstmatige intelligentie strategische beslissingen in biologische winkels kan ondersteunen.
Andere hoogtepunten zijn discussies over de positionering van biologisch in de levensmiddelendetailhandel. De bijdrage “Hoeveel biologisch is er vandaag de dag mogelijk in de zelfstandige detailhandel? Wie levert?” in de BIOimSEH Expert Lounge is gewijd aan de marktkansen voor biologische producten. De presentatie “Biologisch in de levensmiddelendetailhandel: Waar zijn de huidige kansen voor retailers met een volledig assortiment en merkbedrijven?” heeft een vergelijkbare focus.
Een ander belangrijk onderwerp is de rol van “Drogisterijbenodigdheden en cosmetica in de biologische detailhandel: ‘Tussen verleden, heden en een mogelijke toekomst’. Een analyse van de ontwikkeling en toekomstige relevantie laat zien hoe drogisterij- en cosmeticaproducten opnieuw een winstgevend onderdeel van de biologische detailhandel kunnen worden.

Cijfers, trends en innovaties over de biologische markt
Prognoses zijn een onmisbaar onderdeel van het BIOFACH-congres. Actuele marktcijfers worden gepresenteerd in de sessies “De Duitse biologische markt – feiten, cijfers, analyse 2025” en de internationale tegenhanger “Global Organic Market”. Hetzelfde geldt voor de “Natural Cosmetics Industry Monitor 2024: Data, feiten, actuele ontwikkelingen” en de internationale “Global Natural & Organic Cosmetics Market: Update & Outlook”.
Trendtours en de BIOFACH Start-up Pitches bieden ook spannende inzichten in de nieuwste innovaties. In het evenement “The Future of Organic – BIOFACH Trends 2025” legt de BIOFACH-trendjury uit hoe de toekomst van biologisch eruitziet en welke trends zij hebben geïdentificeerd voor BIOFACH 2025.

Voor meer informatie: www.biofach.de

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *