Ceo Danone kondigt voedingsrevolutie aan


Danone is de nummer een in de wereld op het gebied van yoghurt, de nummer drie in mineraalwater en de nummer twee in babyvoeding. Volgens Emmanuel Faber, sinds kort aan het roer staat van het yoghurtimperium, loopt het huidige model van de voedingsmiddelenindustrie tegen sociale, ecologische en economische grenzen. Volgens de topman is er geen andere keus dan gezonder, duurzamer en eerlijker. ‘Wanneer obesitas toeneemt, boeren te weinig verdienen, er meer en meer vervuiling is en het rendement van landbouwgrond daalt, dan is het tijd om het anders te doen.’

Faber, die de laatste jaren algemeen directeur was onder de vertrekkende topman Franck Riboud, zet ondertussen de strategie die al was gericht op gezondheid in een hogere versnelling. Hij stootte de koekjesdivisie af, nadat in de jaren negentig snoep en chocola (inclusief Cadbury) al van de hand waren gedaan. Met het geld werd Numico’s babyvoedingtak overgenomen. Onlangs regisseerde hij de aankoop van het Amerikaanse WhiteWave (biologische producten) voor €12,5 mrd, een deal die van Danone uiteindelijk de wereldmarktleider op biogebied moet maken. De toekomst is niet alleen gezond maar ook lokaal, weet Faber zeker. Lokale merken maken nu de helft van de omzet (€21,94 mrd in 2016) uit.

Faber staat echter voor een grote uitdaging. Danone is kleiner dan concurrenten Nestlé, Kraft Foods en Unilever. Een zwakke plek is namelijk de versnippering van het kapitaal. De financiële resultaten zijn goed, maar 2016 gaf wel een daling van de verkoop te zien met 2,1%. Het gevaar van een overname is nooit geweken en activistische investeerders voeren de druk op.

Bron: FD

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *