Drogisterijen realiseren omzetgroei
Er is in het eerste kwartaal van 2015 opnieuw meer verkocht in de Nederlandse winkels. De winkelverkopen kwamen 2% hoger uit dan een jaar eerder. Dit is het vierde kwartaal op rij waarin de verkopen van de detailhandel groeien. De volumegroei was ongeveer net zo groot als in het laatste kwartaal van 2014. Zowel in de winkels in voedings- en genotmiddelen (1,2 %) als in de non-food (2,1%) is meer verkocht. Drogisterijen realiseerden een omzetgroei. Dit heeft het CBS vandaag bekendgemaakt.
De omzet groeide in het eerste kwartaal van 2015 met 0,2%, de prijzen daalden met 1,8% ten opzichte van een jaar eerder. Dit is de grootste prijsdaling sinds het eerste kwartaal van 2005. De prijsdaling in de winkels in bovenkleding en consumentenelektronica was de grootste sinds jaren, en ook bij de winkels in huishoudelijke artikelen zijn de prijzen al een paar kwartalen op rij aan het dalen. Winkels in voedings- en genotmiddelen hadden nauwelijks last van lagere prijzen. De omzet van deze winkels groeide dan ook bijna net zo sterk als de verkopen.
Omzetstijging
Binnen de non-foodbranche geeft het eerste kwartaal van 2015 een wisselend beeld. De drogisterijen en de winkels in woninginrichting sloten het kwartaal af met een omzetgroei. die hoger was dan in het laatste kwartaal van 2014. De winkels in woninginrichting kenden zelfs de grootste omzetgroei (5%) in ruim zeven jaar. De omzet van winkels in andere deelbranches kromp daarentegen in het eerste kwartaal. In het laatste kwartaal van 2014 hadden de winkels in consumentenelektronica en doe-het-zelfartikelen nog meer omgezet dan een jaar eerder. Al deze deelbranches hadden in het eerste kwartaal van 2015 te maken met dalende prijzen.
Ook het economisch bureau van ING constateert dat de stijgende lijn definitief is ingezet in de detailhandel. Het rekent dit jaar op 1,6% meer omzet in de winkelbranche en verwacht dat dit volgend jaar zal blijven stijgen.