Duurzame merken Unilever groeien het hardst
De duurzaamste merken van Unilever groeien voor het vierde jaar op rij en zijn goed voor 70% van de omzetgroei. Daarmee groeien deze merken 46% harder dan de rest van het bedrijf.
Unilever wil aantonen dat verduurzaming hand in hand gaat met een hogere omzetgroei. Alle Unilever-merken moeten zich inspannen om het milieu minder te belasten en een positieve maatschappelijke bijdrage leveren, maar de ‘sustainable living’-merken zijn daarin het verst. Unilever telt nu 26 van die merken, waarvan Dove, Lipton, Dirt is Good, Rexona, Hellmann’s en Knorr de grootste zijn. In 2017 zijn daar Vaseline, Sunlight en Wall’s bij gekomen.
Unilever lanceerde zes jaar geleden het zogenoemde Sustainable Living Plan. Daarin staan ruim vijftig doelstellingen om milieuvriendelijker te worden en zich maatschappelijk verantwoorder te gedragen. Kort gezegd komt het erop neer dat het bedrijf zijn milieubelasting wil halveren, terwijl de omzet verdubbeld moet worden. Zo zijn er eind 2017 meer dan zeshonderd miljoen mensen bereikt met stimuleringsprogramma’s voor betere hygiëne, tandgezondheid en veilig drinkwater. Unilever zegt op schema te liggen om de doelstellingen te halen, maar op welk moment het zover moet zijn, is niet bekend.
Meer dan 40.000 werknemers van Unilever hebben afgelopen tijd meegepraat over de duurzaamheidsplannen.