Hansaplast viert 100e verjaardag
met samenwerking met het Nederlandse Rode Kruis
Hansaplast viert haar 100e verjaardag en daarmee een eeuw lang wondverzorgingsexpertise. Al sinds 1922 biedt het merk kinderen en volwassenen bescherming tegen bacteriën. Hansaplast viert dit jubileum met een donatie aan het Nederlandse Rode Kruis. Zo zet Hansaplast haar sociale missie voort: kennis rondom eerste hulp (EHBO) en wondverzorging vergroten onder kinderen en hun ouders.
Eerste hulp bij wondverzorging
Een valpartij op het schoolplein, een bloedneus in de klas of een botsing bij tikkertje: een ongeluk zit in een klein hoekje. Hansaplast en het Rode Kruis staan voor iedereen klaar wanneer het gaat om ongevallen en noodsituaties en daarom slaan zij de handen ineen. De donatie van Hansaplast stelt het Rode Kruis in staat haar huidige EHBO-lesmateriaal te vernieuwen en beschikbaar te stellen voor alle scholen in Nederland. Met het lespakket werken kinderen in groep 5 t/m 8 op hun eigen tempo aan hun EHBO-skills.
Zo maken kinderen van 7 t/m 12 jaar met het spel de Pleisterrace op een speelse manier kennis met wondverzorging en EHBO. Met de EHBO-opdrachten verdienen de teams Hansaplast-pleisters en het team dat de meeste pleisters heeft verzameld wint de race. Tijdens het spel worden de kinderen begeleidt bij de opdrachten en kennisvragen door spelleiders van het Rode Kruis. Rik de Haan, gastdocent educatieteam Gooi & Utrecht: “Het is ontzettend leuk om EHBO-les te geven op scholen. Met het lesmateriaal kunnen we op een laagdrempelige en speelse manier EHBO-kennis en -vaardigheden aanleren. Kinderen zijn leergierig en willen graag helpen. We kregen recent nog een tekening van de leerlingen om ons te bedanken voor de leuke les!”
De pleisterrace kan worden aangevraagd voor kinderen van groep 3 t/m 8 op de website van het Rode Kruis. Wie meer wil leren over wondverzorging kan naar https://www.hansaplast.nl/pages/100jaar-rodekruis of naar Kruidvat waar je bij aankoop van 2 Hansaplast product een eigen lunchbox ontvangt, waarbij je meer leert over wondverzorging door het scannen van de QR code op de sleeve.
Sociale missie
Jong geleerd is oud gedaan; zo was 17% van de Nederlandse bevolking in 2021 in het bezit van een geldig EHBO diploma. Dat kan beter! Om dit te stimuleren hebben Hansaplast en het Rode Kruis als doelstelling in 2022 minstens 10.000 kinderen te bereiken met de Pleisterrace.
Ga voor meer informatie over de sociale missie van Hansaplast naar https://www.hansaplast.nl/pages/100jaar-rodekruis.
Meer dan pleisters
Hansaplast maakt zich sterk voor het onderwijzen van kinderen in eerste hulp en wondverzorging. Het merk gelooft dat infecties als gevolg van alledaagse verwondingen mede voorkomen kunnen worden door voorlichting in wondverzorging.
“Kinderen zijn graag actief en maken van het dagelijks leven een groot avontuur, wat soms tot ongelukken kan leiden. Hoe klein het wondje ook is, vuil en bacteriën kunnen toch een infectie veroorzaken. Daarom moet elke wond de best mogelijke zorg krijgen en is het belangrijk dat kinderen weten hoe ze zichzelf en anderen kunnen helpen,” verklaart Dr. Maike Kuhlmann, Hoofd Medische en Klinische Zaken bij Beiersdorf.
De aanpak is simpel: reinigen, beschermen en genezen. De ideale wondverzorging routine ziet er volgens Hansaplast dan ook als volgt uit:
- Spoel de wond eerst goed met water. Daarna kan je de wond met een steriel gaasje netjes droogdeppen.
- Voorkom infectie van de wond en reinig de wond met Hansaplast reinigingsspray voordat je de wond afdekt. Belangrijk: Gebruik geen alcohol bij het ontsmetten van een wond. Naast een branderig gevoel kan dit het wondweefsel beschadigen.
- Bedek de wond met een pleister, steriel wondverband of een kompres van Hansaplast.
- Breng regelmatig Hansaplast Wondhelende Zalf aan op je wond. Dit houdt je huid soepel en gehydrateerd en kan littekens voorkomen.
- En last but not least: probeer niet te krabben als een wondje gaat jeuken.
100 jaar Hansaplast
In de afgelopen 100 jaar is Hansaplast uitgegroeid tot een van de meest vertrouwde pleistermerken ter wereld. Sinds de oprichting in 1922 heeft het merk aan het roer gestaan van de productie en ontwikkeling van een groot aantal innovatieve oplossingen rondom bescherming tegen bacteriën, maar ook op het gebied van duurzaamheid.