De krant verdwijnt uit het kleinste kamertje
Facebook wint terrein op het toilet
Onze bezigheden tijdens het toiletbezoek zijn nogal veranderd de afgelopen drie jaar. Zo was in 2013 het lezen van de krant een geliefd tijdverdrijf in het kleinste kamertje: 20% van de Nederlanders nam toen in alle rust het laatste nieuws door, vandaag de dag is dat nog maar 5%. Ook tijdschriften worden minder gelezen. Wat we dan wel doen op het toilet? Facebooken! Met maar liefst 26% is Facebooken de meest geliefde bezigheid, op de voet gevolgd door Whatsappen. 1 op de 5 mensen verstuurt wel eens een Whatsapp berichtje vanaf de wc. Opvallend is de onverminderde populariteit van de verjaardagskalender. Zowel in 2013 als in 2016 checkte 22% van de Nederlanders de verjaardagen op het toilet. Een typisch Hollandse gewoonte, want in België kijkt slechts 6% op het toilet wie er binnenkort jarig is. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van een onderzoek naar toiletgewoonten dat Page Vochtig Toiletpapier in de eerste drie maanden van dit jaar heeft uitgevoerd onder 42.370 Nederlanders en ruim 50.000 Belgen.
Nederlanders appen, Belgen lezen
De populariteit van Facebook kent geen grenzen. Zelfs de toiletdeur houdt deze vorm van social media niet tegen, want Facebooken staat met stip op nr. 1 als het gaat om bezigheden op het toilet. Bij de Nederlanders dan, want opvallend genoeg zijn onze Zuiderburen op het toilet een stuk minder online. Tegenover ruim een kwart van de Nederlanders is slechts 19% van de Belgen aan het Facebooken tijdens hun toiletbezoek en verstuurt 5% een whatsappje vanaf de wc. Wat ze dan wel doen? De krant of een tijdschrift lezen. Waar papieren leesvoer op de Nederlandse toiletten steeds zeldzamer is geworden, wordt er op Belgische toiletten nog volop gelezen. Datgeen waar de telefoon oorspronkelijk voor uitgevonden is, namelijk bellen, doen zowel de Nederlanders (4%) als de Belgen (6%) vrijwel niet op het toilet. Overigens neemt 2% van de Nederlanders uitgebreid de tijd om op het toilet “Uitzending gemist” te kijken.
Handen wassen
En hoe zit het met de hygiëne? Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat slechts de helft van de mensen de handen wast na het toiletbezoek. Dit is zowel bij de Nederlanders als de Belgen het geval. Het gebruik van vochtig toiletpapier is steeds vaker een onderdeel van het vaste toiletritueel. Inmiddels gebruikt 1 op de 10 Nederlanders vochtig toiletpapier, bij de Belgen is dat zelfs 1 op de 3.
Over Page Vochtig Toiletpapier
Voor de zekerheid van extra hygiëne en een schoon en fris gevoel na het gebruik van gewoon toiletpapier, heeft Page een uitgebreid assortiment vochtige doekjes ontwikkeld: Page Fresh Vochtig Toiletpapier, Page Aloë Vera Vochtig Toiletpapier en Page Sensitive Vochtig Toiletpapier. Door een unieke technologie is dit product gemakkelijk na het doorspoelen. Page adviseert hierbij maximaal 2 velletjes per keer te gebruiken.