Merendeel Nederlandse drogisterijen heeft een eigen website
Anno 2017 zijn de meeste producten online te verkrijgen. Zo bieden websites als Bol.com een uitgebreid assortiment aan variërend van tuingereedschap en boeken tot verzorgingsproducten. Maar wanneer het aankomt op persoonlijke verzorging, koopt men deze producten dan niet liever bij een specialist, zoals een drogisterij? Om een concurrentievoordeel te behouden lijkt het noodzakelijk dat drogisterijen niet alleen offline, maar ook online aanwezig zijn zodat de klant vanaf de bank producten kan bestellen. Om deze reden onderzocht Telefoonboek.nl het aantal werkende en responsive websites van Nederlandse drogisterijen.
Onderzoek
In totaal werden 3263 drogisterijen uit de database van Telefoonboek.nl onderzocht op een werkende website. Bedrijven die in het bezit zijn van een URL, maar zonder werkende webpagina, werden niet meegerekend in dit onderzoek. In totaal werden 1825 werkende websites gevonden, hetgeen neerkomt op 55,9%. Dit betekent dat het merendeel van de Nederlandse drogisterijen online aanwezig is via een website. Hoewel er nog ruimte voor verbetering mogelijk is binnen deze branche, is het een goede ontwikkeling dat deze bedrijven inspelen op online behoeftes van (potentiële) klanten.
Responsive
Het testen van het aantal werkende websites op responsiveness leverde ook mooie resultaten op. Bij een responsive design is een website gebruiksvriendelijk en leesbaar voor elk apparaat dat gebruik wordt. Dit komt doordat de website zich automatisch aanpast aan de schermgrootte van desktop, mobiel of tablet. Bij 98,4% van het aantal geteste websites bleek sprake te zijn van een responsive design. Dat kan beschouwd worden als een percentage om trots op te zijn en vormt een voorbeeld voor drogisterijen die hun online aanwezigheid willen verbeteren. Een groot voordeel van een responsive webdesign is de mobiele online vindbaarheid via Google. Door een hogere plaatsing in de Google ranking zijn deze bedrijven beter vindbaar, zeker wanneer men onderweg op zoek is naar een lokale drogisterij. Uiteindelijk zal dit bijdragen aan een verbetering van de klantbeleving en daarmee hogere verkoopcijfers.
Ontwikkelingen
Het hebben van een bedrijfswebsite biedt drogisterijen vele mogelijkheden. Op deze manier kunnen zij aanbiedingen plaatsen, klantcontact onderhouden en online verkopen. Het onderzoek toont veelbelovende resultaten denkt Ronny Oonk, manager van Places Websites. “Drogisterijen lijken zich ervan bewust te zijn dat niet alleen offline, maar ook zeker online aanwezigheid én de combinatie hiervan een grote bijdrage levert aan het behalen van bedrijfsdoelstellingen”. Hoewel steeds meer webshops verzorgingsproducten en geneesmiddelen verkopen, zijn er ook online kansen voor drogisterijen.