Nederlanders kopen nog niet veel via mobiel
Daar waar in andere landen de online verkoop via smartphones en tablets flink toeneemt, blijft Nederland achter op deze trend. Wereldwijd gezien koopt 41% van de consumenten wat via zijn smartphone en 31% via de tablet. In Nederland is dit respectievelijk 20 en 22%. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Accenture.
Hoewel 38% van de Nederlanders aangeeft het wel makkelijk te vinden om een mobiele aankoop te doen, gebruikt de meerderheid daarvoor nog de ‘ouderwetse’ computer. Internationaal gezien is 48% van de consumenten fan van mobiel aankopen doen.
In Nederland wordt de smartphone wel regelmatig tijdens het winkelen gebruikt. Het apparaat wordt onder meer ingezet om kortingscodes en acties te ontvangen en verzilveren, items te lokaliseren of producten te bestellen die niet voorradig zijn. Toch zijn er volgens Accenture nog te weinig retailers die deze functies aanbieden. De consument is op zoek naar meer gepersonaliseerde features. Volgens de managing director van Accenture, Miel Janssen, kan ook dat een reden zijn dat de Nederlander achterblijft op het gebied van m-commerce.