Verkoop plantaardige alternatieven aan horeca en catering in twee jaar tijd verdubbeld

Een op de vier bitterballen op bedrijfsborrel is plantaardig

In de afgelopen twee jaar leverden Nederlandse groothandels twee keer zoveel vleesvervangers (+111 procent) aan horeca en cateringbedrijven. De totale verkoop steeg tussen 2021 en 2023 van 1,36 miljoen naar 2,87 miljoen kilo per jaar. Ook verkoop van zuivelalternatieven groeide fors (+82 procent). Dit blijkt uit een analyse van ProVeg Nederland, op basis van cijfers van Foodstep. Mede hierdoor is een kwart van alle aan bedrijfscateraars geleverde bitterballen inmiddels plantaardig. 

Ook plantaardige kookroom is populair, zo is maar liefst 21 procent van alle in de bedrijfscatering gebruikte kookroom afkomstig uit plantaardige bronnen. In de onderwijscatering bedraagt dit zelfs 37 procent. Martine van Haperen, expert foodservice bij ProVeg Nederland licht toe: “Producten zoals de bitterbal, room of mayonaise hebben een hoge één-op-één vervangbaarheid met het dierlijke alternatief. Omdat de kwaliteit van plantaardige vervangers steeds verder verbetert, proeft de consument vaak geen verschil en zijn horeca en cateraars eerder bereid voor een volledig plantaardige optie te kiezen. Ook de nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen, zoals een 60/40 verhouding tussen plantaardig en dierlijk eiwit in 2030, verklaren deze groei.”

Plantaardig als nieuwe norm
Ook koffie- en broodjeszaken gebruiken fors meer plantaardige zuivel. Dit is vooral te danken aan plantaardige baristamelk, zo is ruim tweederde (68 procent) van alle opschuimmelk in de fastservice inmiddels plantaardig. ProVeg schat dat één op de vijf koffiedrankjes in deze sectoren met plantaardige melk wordt gemaakt, waarvan ruim de helft met havermelk. Dierlijke zuivelproducten zijn juist in populariteit gedaald. In de hele horeca en cateringsector bedraagt de verkoop van dierlijke zuivel nog slechts driekwart van het totaal van vier jaar geleden. Van Haperen: “Tijdens de corona lockdown sloten veel restaurants hun deuren. Hierdoor hebben veel productgroepen te maken gehad met een tijdelijke dip. De vraag naarplantaardige zuivel is in de periode direct daarna flink gegroeid. De dierlijke zuivelcategorie lijkt hiervan nooit helemaal hersteld. Ook hier zou de sterke opmars en verhoogde kwaliteit van gelijkwaardige plantaardige alternatieven een oorzaak kunnen zijn.”

Supermarkten
Recentelijk verkochten supermarkten ook meer vleesvervangers. Na een jarenlange periode van groei, was er sprake van een kleine dip in de verkoop. De afgelopen acht weken groeide deze weer met gemiddeld 5,7 procent, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers van Nielsen, geanalyseerd door Vivera. “Ook in omliggende Europese landen, zoals Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, is te zien dat de markt weer voorzichtig aantrekt,” zegt Ron Molendijk, Category Manager bij Vivera, markleider in vleesvervangers. “Dit in combinatie met de voorzichtige groei van de categorie binnen retail in Nederland en de explosieve groei binnen de horeca en cateringbranche biedt een hoge verwachting dat deze trend doorzet. Bovendien kan ik me voorstellen dat consumenten die op het terras of een bedrijfsborrel in aanraking komen met plantaardige opties, deze ook vaker thuis proberen. Deze periode van groei is dus een stap in de goede richting.”

Over de cijfers
De cijfers zijn afkomstig van marktonderzoeksbureau Foodstep en geanalyseerd door ProVeg Nederland. Het betreft de totale verkoopcijfers over de periode 2017-2023 in alle Nederlandse groothandels, waar foodservicebedrijven doorgaans hun producten inkopen. Deze inkoopcijfers geven daarmee een algemeen beeld van de Nederlandse foodservicesector als geheel. Directe inkoop, buiten het groothandelskanaal om, is geen onderdeel van de cijfers. De foodservice omvat alle verkooppunten waar voedsel voor directe consumptie wordt aangeboden, en wordt onderverdeeld in horeca, catering en fastservice. Voor de leesbaarheid wordt in dit bericht met “horeca en cateringbedrijven” de gehele foodservicesector bedoeld. De verkoopcijfers van vleesvervangers in supermarkten zijn afkomstig van marktdata bureau Nielsen en geanalyseerd door marktleider Vivera. Dit betreft de totale verkoopcijfers over de gehele vleesvervangerscategorie (merk & private label) van week 21 tot en met week 28.

Over Vivera
Vivera is sinds 1990 pionier in de ontwikkeling van vegetarische en plantaardige maaltijdcomponenten. Met een hoofdvestiging en fabriek in Holten is het met circa 500 werknemers sindsdien uitgegroeid tot één van de drie grootste producenten in Europa. De producten van Vivera zijn verkrijgbaar in meer dan 27.000 supermarkten in 25 Europese landen. Vivera wil steeds meer mensen laten genieten van plantaardig eten. Want meer plantaardig eten is nodig om onze planeet leefbaar te houden.

Over ProVeg
ProVeg is een internationale non-profit organisatie die zich inzet voor de transitie naar een meer plantaardig voedselsysteem. ProVeg werkt samen met besluitvormers, bedrijven, investeerders en het algemene publiek om dit doel te bereiken. ProVeg heeft kantoren in 12 landen verspreid over vier continenten en is wereldwijd actief.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *