Vier op de tien klanten vraagt advies op smartphone
GfK heeft onderzocht waar klanten hun mobiele telefoon precies voor gebruiken als ze deze er in een winkel bij pakken. Daaruit is gebleken dat één op de vier consumenten via de smartphone zowel advies zoekt (voornamelijk via vrienden en familie) als prijzen vergelijkt.
40% procent van de vrouwen gebruikt haar telefoon regelmatig in de winkel om advies te vragen. Bij mannen ligt dit percentage met 39% maar net iets lager. Bijna de helft van de tieners en twintigers gebruikt zijn mobiel om advies te vragen aan bekenden. Deze leeftijdsgroepen zijn ook oververtegenwoordigd bij het inzetten van de telefoon voor het vergelijken van prijzen. 45% van de jongste ondervraagden vergelijkt prijzen met zijn telefoon, tegenover 49% van de 20- tot 30-jarigen. “Een scherp en realtime inzicht in de prijzen van online concurrenten en snel kunnen reageren is nu één van de belangrijkste succesfactoren voor zowel fysieke als online retailers”, aldus Adrian Hobbs, managing director online pricing intelligence bij GfK.
Wat ook veel gedaan wordt met de mobiele telefoon is het maken van foto’s.Zowel 36% van de mannen als vrouwen maakt geregeld een foto van een product dat ze wellicht gaan kopen. Het scannen van barcodes en QR-codes in de winkel volgt met 28 procent, terwijl het kopen via de app en online door respectievelijk 23 en 22 procent wordt gedaan.
Bron: Retailnews.