Vier op de tien Nederlanders sparen voor na coronacrisis
69 procent geeft vakantiegeld voorlopig nog niet uit
Maar liefst 43 procent van de Nederlanders zet proactief geld opzij voor de periode na de coronacrisis. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.506 werkende Nederlanders ouder dan achttien jaar, uitgevoerd door Panelinzicht. Ook geeft twee derde van de ondervraagden vanwege de coronacrisis, zijn of haar vakantiegeld voorlopig het liefst nog even niet uit. Vooral mannen houden de hand op de knip. Bijna de helft van hen legt tijdens de coronacrisis een extra spaarpotje aan, tegenover slechts 37 procent van de vrouwelijke respondenten. Voor velen blijkt dit makkelijker gezegd dan gedaan, zo vindt een kwart het moeilijk om proactief geld opzij te zetten. “De huidige situatie zorgt voor veel onzekerheid onder een groot aantal werkenden”, zegt Abel Baas, cybersecurity consultant bij VPNdiensten.nl. “Het kan nooit kwaad om in zulke tijden een appeltje voor de dorst te hebben. Ik ben de afgelopen maand ook extra geld opzij gaan zetten, maar ik merk wel dat ik dit lastiger vind dan verwacht. Gelukkig zijn er online ontzettend veel programma’s en tools te vinden die mij daarbij helpen.”
Hogere uitgavenDat geld opzij zetten lastig is, blijkt ook uit het feit dat bijna een kwart (23 procent) van de respondenten de afgelopen maand meer uitgeeft dan dat zij in een ‘normale’ maand zouden doen. Ondanks dat mannen tijdens de coronacrisis vaker hun spaarvarken zeggen te spekken, zijn het juist zij (26 procent) die tijdens de crisis meer uitgeven dan daarvoor. Onder vrouwen bedraagt dit slecht negentien procent. Ook leeftijd lijkt een belangrijke rol te spelen wanneer het gaat om extra corona-uitgaven. Maar liefst 29 procent van de respondenten jonger dan 35 heeft de afgelopen weken meer uitgegeven dan normaal, tegenover slechts veertien procent van de vijftigplussers. Baas: “Het credo ‘geld moet rollen’ lijkt het toch te winnen van het spaargedrag van de ‘zuinige Nederlander’. Nu we tijdelijk niet meer terecht kunnen in de horeca en massaal dagjes shoppen overslaan, houden we geld over voor andere dingen. Dit verklaart bijvoorbeeld de toegenomen drukte bij webshops en woon- en tuincentra.”
Online shoppenOnline lijkt dé plek te zijn waar Nederlanders tijdens de crisis het grootste gedeelte van hun geld uitgeven. Webshops draaien recordomzetten en bezorgdiensten ervaren bijna elke dag kerstdrukte. Bovendien zegt maar liefst 42 procent van de ondervraagden door de coronacrisis meer online te shoppen dan daarvoor. Ondanks dat vrouwen (39 procent) het imago hebben van fanatieke shoppers, zijn het vooral mannen (44 procent) die tijdens de coronacrisis meer online winkelen. De toename in online shoppen beperkt zich niet alleen tot noodzakelijke producten: een kwart van de respondenten heeft tijdens de huidige crisis één of meer onnodige artikelen online gekocht. Baas: “Tijdens de intelligente lockdown kan op ieder moment de verveling toeslaan. Waar sommigen meer series streamen of grijpen naar legpuzzels, kan ik me uren vermaken met het vullen van mijn digitale winkelwagentjes op allerlei verschillende webshops. En ja, daar zit dan inderdaad soms iets tussen wat ik eigenlijk niet nodig heb.”