Wat vinden klanten nou échte afknappers?
De afgelopen weken heeft Shopology via social media kanalen een klein onderzoek gehouden onder onze relaties met de vraag waar zij zich nou écht aan ergeren in contact met verkopers. Wat vinden klanten echte afknappers? Waar worden klanten nou echt niet blij van?Onderstaand vind je de top 12 échte afknappers en 3 tips voor nog meer blije klanten.
De 12 grootste afknappers.
1. Het allerergste is dat je de klant negeert en geen ‘warm welkom’ geeft! Denk bijvoorbeeld aan een ‘goedemorgen’ of een ‘knikje dat je de klant hebt opgemerkt’.
2. Antwoorden als Dat weet ik niet/ Hebben we niet/ Het is de laatste/ Kan niet/ Mag niet etc. Heb je de potentiële klant hiermee écht geholpen?
3. Direct vragen of je kunt helpen. Wellicht wil de klant zich eerst oriënteren.
4. Ik kom zo bij u, terwijl er geen andere (potentiële) klanten zijn.
5. Dah mfra/mna kankelpe? Begroet de klant met aandacht.
6. Kijkt u even (lekker) rond? Ja, nu wel… Einde gesprek.
7. Wat kan ik voor u doen? Wat kun je allemaal? Einde gesprek.
8. Kan ik u helpen? Nee, dank u. Einde gesprek.
9. Kunt u het vinden? Waarschijnlijk is de klant al een tijdje aan het zoeken. Wat denk je? Einde gesprek.
10. Zoekt u iets speciaals? Nee, eigenlijk niet. Einde gesprek.
11. Ik heb vandaag …. in de aanbieding? Nou en? Einde gesprek.
12. Mooie bril/ jas/ tas/ leuke broek etc. heeft u. Brrr, een nep-compliment… Einde gesprek
Hoe win je wél het hart de klant?
Dé openingszin bestaat niet en hét verkoopgesprek bestaat niet. Succesvol verkopen gaat over persoonlijk contact en communicatie.
93% van onze communicatie gaat onbewust en non-verbaal (Albert Mehrabian). Om in gesprek te komen en iets te kunnen verkopen, moet er eerst vertrouwen zijn:
1. Zorg voor een warme en hartelijke begroeting.
2. Pas je intonatie en lichaamshouding aan aan de klant.
3. Wees oprecht nieuwsgierig.
Pas bovenstaande stappen bewust toe en ontdek hoe makkelijk je het verschil kan maken.