Vrouw vaker duurder uit dan man
Fabrikant zet meer in op prijsdifferentiatie
Uit prijsvergelijkingsonderzoek van Simon-Kucher & Partners blijkt dat Nederlandse vrouwen gemiddeld meer betalen dan mannen voor hetzelfde product. Dit verschil loopt zelfs op tot 67 procent voor bijvoorbeeld een douchegel van een luxemerk. Voornamelijk cosmetica- en verzorgingsproducten zoals parfum, douchegel en scheermessen van merken uit het duurdere segment zijn hoger geprijsd voor vrouwen. Het optimaliseren van de prijs van producten door middel van differentiatie op basis van geslacht wordt ook wel ‘gender pricing’ genoemd.
Betalingsbereidheid leidend
Onno Oldeman, partner bij Simon-Kucher: “Winkeliers en fabrikanten maken slim gebruik van deze speelruimte. Ze hebben mannen en vrouwen onderzocht en achterhaald dat er beduidende verschillen bestaan in de betalingsbereidheid van beide groepen. Dit heeft uiteraard niets te maken heeft met de kosten voor het maken van het product. De strategie draait om het structureel voordeel halen uit het verschil in betalingsbereidheid van consumentengroepen. Prijsdifferentiatie is een essentiële methode om winst te optimaliseren en wordt breed toegepast. In vele industrieën zoals de dienstenindustrie is dit al decennia de norm, zoals bij transport, reizen of logistiek.”
Internationale trend
In het Verenigd Koninkrijk zijn vrouwelijke varianten van producten gemiddeld 37 procent duurder dan vrijwel identieke mannelijke varianten, zo blijkt ook uit onderzoek uitgevoerd door The Times. In Duitsland is met een vergelijkbaar onderzoek aangetoond dat er bij voornamelijk cosmeticaproducten een hogere prijs voor vrouwelijke varianten wordt betaald. Het prijsverschil in Duitsland was gemiddeld 25%, voor producten van hetzelfde merk en dezelfde hoeveelheid.